Advertentie

lenkei-ad

Nieuwsbrief


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte.

Volg ons via

twitter

Ondersteun ons

U kunt ons ondersteunen in onze lobbyacties in de Europese Unie.

U kunt dit doen via PayPal / Credit Card, klik op deze knop:


of maak een donatie over op rekening 19.84.35.088 t.n.v. Stg. Recht op Gezondheid.

Vitamine D gaat oogveroudering tegen

E-mail

zienOnderzoekers van het University College London hopen dat hun ontdekking betekent dat vitamine D-supplementen een simpel en effectief wapen kunnen zijn in de strijd tegen leeftijdsgebonden oogaandoeningen zoals maculadegeneratie bij mensen.

Dit stellen zij in het tijdschrift Neurobiology of Aging.

Retina

"Aan de achterkant van de ogen van zoogdieren bevindt zich een laag weefsel dat we retina of netvlies noemen. Cellen in het netvlies detecteren het licht wat in de ogen komt en zenden vervolgens berichten naar de hersenen, waardoor we kunnen zien", legt onderzoeker Glen Jeffery uit.

"Dit kost veel energie, dus het retina heeft een goede bloedtoestroom nodig. Met het ouder worden ontstaan er tijdens dit proces meer afvalstoffen en komen er vaker ontstekingen voor. Hierdoor vermindert het zicht."

Verbetering

De Britse onderzoekers kwamen tot de conclusie dat bij oude muizen die gedurende zes weken weken vitamine D kregen het zicht was verbeterd. Het aantal ontstekingen was duidelijk verminderd en de hoeveelheid afvalstoffen was gedeeltelijk verwijderd. Macrofagen, een soort stofzuigers van het immuunsysteem, spelen hier een belangrijke rol in.

 Lees het hele artikel.