Verband tussen vitamine D en depressie wederom aangetoond

E-mail

Nieuw onderzoek laat opnieuw zien dat er een link bestaat tussen vitamine D en depressieve klachten. Vrouwen die dagelijks genoeg vitamine D binnenkrijgen, hebben aanzienlijk minder last van depressieve klachten dan vrouwen met een vitamine D-tekort.

Voor het onderzoek, uitgevoerd door het Women's Health Initiative (WHI) Observational Study, werden meer dan 80.000 vrouwen tussen de 50 en 79 jaar gevolgd. Door middel van vragenlijsten werd hun voedingspatroon en het gebruik van supplementen achterhaald. Depressieve klachten werden gemeten aan de hand van de 'Burnam-schaal'.

Uitkomst
De groep die meer dan 20 microgram vitamine D per dag binnenkreeg werd vergeleken met de groep die nauwelijks vitamine D innam (minder dan 2,5 microgram). Bij de groep die veel vitamine D binnenkreeg via de voeding was het effect het duidelijkst. Daar kwamen 21% minder depressieve klachten voor.

Ouderen
Eerder onderzoek, uitgevoerd door het VU medisch centrum, liet zien dat bij ouderen met een depressie het vitamine D-gehalte in het bloed veel lager is, dan bij ouderen zonder depressie.
Voor vrouwen na de overgang is vitamine D erg belangrijk voor de botten en de spieren. Uit dit onderzoek komen duidelijke aanwijzingen dat voldoende vitamine D ook zorgt voor minder depressieve klachten bij vrouwen van 50 jaar en ouder.

Kanker
Vitamine D beïnvloedt echter niet alleen onze gemoedstoestand en de sterkte van botten. Er zijn sterke aanwijzingen dat de vitamine een belangrijke beschermende werking heeft bij borst-, darm- en prostaatkanker, hart- en vaatziekten en mogelijk zelfs tegen diabetes, reuma, multiple sclerose, en tuberculose.

Lees het hele artikel.