'light' producten zorgen voor gewicht toename

E-mail

lightIn tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn 'light' frisdranken en andere voedingsmiddelen en dranken gemaakt met kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam niet gezond, en zij leiden niet tot gewichtsverlies.

Dit wordt bevestigt door een nieuwe studie uit Texas, de studie heeft vastgesteld dat light frisdranken niet helpen voor gewichtsverlies, maar zelfs leiden tot zowel gewichtstoename en gezondheidsproblemen.

Onderzoekers van de University of Texas Health Science Center (UTHSC) in San Antonio hebben over een tijdsperiode van tien jaar gegevens over 474 deelnemers verzamelde uit een grotere, lopende studie 'genaamd de San Antonio Longitudinal Study of Aging'. Onder deze deelnemers waren er mensen die twee of meer light frisdranken per dag dronken en zij ervoeren een zes maal grotere toename van de tailleomvang dan degenen die geen light frisdranken namen.

"Gegevens van deze en andere studies suggereren dat het bekend maken van light frisdranken en kunstmatige zoetstoffen als gezonde alternatieven onverstandig is", zegt Helen P. Hazuda, een onderzoeker en professor aan de UTHSC School of Medicine. "Ze kunnen geen calorieën bevatten, maar hebben zeker gevolgen."

Lees het hele artikel (Engels).