Wetenschap

Dankzij chemicalien in voeding komen meisjes nu met negende in de puberteit

E-mail

PubersEen studie die in 2006 werd gehouden door onderzoekers van het wereld bekende departement van Groei en Voortplanting aan het universitaire ziekenhuis in Kopenhagen, Denemarken werd een onderzoek gedaan onder 1000 meisjes. De gemiddelde leeftijd waarop ze borsten ontwikkelde was negen jaar en tien maanden, een volledig jaar vroeger dan een onderzoek dat gedaan werd in 1991.

"We waren erg verbaast dat er zo'n verandering was in een periode van maar 15 jaar," gaf onderzoeker Anders Juul aan.

Hoewel het onderzoek gedaan was in Denemarken nemen experts aan dat het van toepassing is in andere delen van de Eerste Wereld, inclusief Europa en de Verenigde Staten. Deze verjongde leeftijd van lichamelijk volwassen worden is zelfs nog erger als je het vergelijkt met de 19de eeuw, toen meisjes in de pubertijd kwamen op een leeftijd van 15 en jongens op hun 17de. Sinds die tijd is deze leeftijd sterk gedaald, tot een leeftijd van 14 bij jongens en 12 bij meisjes in de zestiger jaren. Deze getallen zijn gebaseerd op de gemiddelde leeftijd van de eerste menstruatie bij vrouwen en het lager worden van de stem bij jongens.

Lees meer...
 

Voorkomen van geboorte afwijkingen?

E-mail

Zwangere vrouwHoewel ziekten en afwijkingen een oorzaak hebben blijft de ziekte industrie zoeken naar oplossingen om deze te genezen als het eigenlijk al te laat is, men heeft de aandoening tenslotte al. Maar wat het beste zou zijn is natuurlijk het voorkomen van het krijgen van een aandoening in de eerste plaats. Het volgende onderzoek toont een van de oorzaken van geboorte afwijkingen aan. Hoewel afwijkingen met dure behandelingen (waaronder operaties) wellicht hersteld kunnen worden zou een aanpassing van het dieet van moeders in de hedendaagse vetcultuur wellicht een wereld van verschil maken.

Vrouwen die een eet gewoonte hebben waar veel eten in zit met een hoog vet gehalten hebben een verhoogt risico op kinderen met geboorteafwijkingen. Dit is gebleken uit een studie die gedaan is door onderzoek van de Wellcome Trust Center for Human Genetics aan de Universiteit van Oxford.

"We weten dat slechte eetgewoontes en afwijkende genen allebei lichaamsgroei kunnen beïnvloeden, maar hebben we gezien dat de twee samen een veel groter risico in de ontwikkeling van gezondheidsproblemen kunnen zijn," gaf hoofdonderzoeker Jamie Bentham aan. "We zijn hier opgewonden door aangezien dit aangeeft dat aangeboren hart afwijkingen mogelijk voorkomen kunnen worden door een ander dieet door de moeder."

Lees meer...
 

De effectiviteit van farmaceutische lobby groepen in Brussel

E-mail

EUVanuit de Europese Unie is er een rapport opgesteld met daarin richtlijnen met betrekking tot lobby groepen in Brussel. Hierin wordt de farmaceutische industrie speciaal aangehaald.

Volgens verschillende lijsten en de databank van de Europese Commissie zijn er ongeveer 950 bedrijfsbelangengroepen, meer dan 1300 verschillende soorten groepen die op EU niveau werken en ongeveer 300 internationale bedrijven die een kantoor hebben voor overheidsbetrekkingen in België. Met name kleine groepen en internationale groepen die ervaring hebben met verschillende wet en regelgeving zijn effectief.

Als het lobby onderwerp een gespecialiseerd onderwerp is, is het gevaar van concurrentie van minder gespecialiseerde onderwerpen redelijk beperkt. Om die reden is een van de grootste spelers op Europees niveau wat lobbyen betreft de European Federation of Pharmaceutical Industry Associations, terwijl een van de minst effectieve groepen de toerisme branche is. Farmaceutische bedrijven betreffen dezelfde onderwerpen ongeacht waar ze gesitueerd zijn. Overheden proberen ze aan te trekken omdat ze zoveel geld betreffen, maar maken zich ook zorgen om de prijzen van medicijnen, de verkoop standaard en veiligheid. Zoals aangegeven door Greenwood, "de gedeelde problemen waar farmaceutische bedrijven mee zitten hebben een gewoonte van samenwerking gecreëerd op internationale forums boven de EU, en het is niet mogelijk geweest dit te reproduceren op het niveau van de EU".

Lees meer...
 

Mexicaansegriep, deel 2?

E-mail

MexicaansegriepHet H1N1 Mexicaansegriepvirus zou aan het muteren kunnen zijn. Er is een vrij nieuwe vorm begonnen te predomineren in Australië, Nieuw Zeeland en Singapore aldus onderzoekers die dit recent aangaven.

“Er is meer onderzoek nodig om aan te tonen of deze nieuwe vorm dodelijke gevolgen kan hebben en of het huidige vaccin er een volledige bescherming tegen kan bieden,” aldus Ian Barr en collega’s van de Wereld Handels Organisatie van het Collaborating Center for Reference and Research naar griep in Melbourne, Australië.

"Maar het kan de start betekenen van een ernstigere mutatie van de pandemie van het virus die wellicht een vaccin update nodig zal hebben en sneller dan verwacht," schreven ze in de online publicatie van Eurosurveillance.

Het is mogelijk nog dodelijker en zou ook mensen kunnen infecteren die al tegen de varkensgriep ingeënt waren.

Lees meer...
 

Kamervragen over toenemend medicijn gebruik

E-mail

KamervragenHoewel er nog geen antwoorden op te vinden zijn zijn er wel al kamervragen gesteld door GroenLinks tweede kamerlid Tofik Dibi over het toenemende medicijn gebruik (metname ADHD medicatie) door niet alleen jongens, maar ook meisjes en volwassenen.

Hierbij meer uitleg en de vragen die gesteld zijn op 6 oktober.

GroenLinks
Start onderzoek naar toename medicijngebruik onder kinderen

Woensdag 6 oktober 2010, 12:19u - Tofik Dibi

Tweede Kamerlid Tofik Dibi is bezorgd over het toenemend aantal kinderen en jongeren dat medicijnen slikt voor gedrags- en emotionele problemen. Dibi wil weten waar deze groei vandaan komt en stelt daarover woensdag vragen aan demissionair minister Rouvoet (Jeugd en Gezin).

"Het is schrikbarend dat het gebruik van medicatie de afgelopen 5 jaar is verdubbeld onder kinderen volgens de Gezondheidsraad. Steeds meer kinderen krijgen te horen dat ze bijvoorbeeld ADHD hebben. Ik wil weten of al deze kinderen echt medicatie nodig hebben of dat er andere oorzaken zijn," zegt Dibi.

In het maatschappelijke en wetenschappelijke debat zijn de meningen verdeeld. Voor de ontwikkeling en gezondheid van deze kinderen is het van belang dat er meer kennis wordt vergaard over dit vraagstuk.

GroenLinks wil dat minister Rouvoet de toename van het medicijngebruik gaat onderzoeken en hierover in gesprek te gaan met kinderen, ouders, professionals en wetenschappers.

Schriftelijke vragen van het Kamerlid Dibi aan de minister voor Jeugd en Gezin over medicatie voor ADHD:

1. Bent u bekend met de uitzending van Zembla (18 september 2010) waaruit blijkt dat niet alleen jongens, maar ook steeds meer meisjes en volwassenen te horen krijgen dat ze ADHD hebben en dat het gebruik van medicatie in vijf jaar tijd is verdubbeld?

Lees meer...
 

Door vitaminen en mineralen nemen de kans op borstkanker af

E-mail

BorstkankerHet nemen van vitaminen en calcium supplementen kan het risico op borstkanker verkleinen tot 40%, volgens een onderzoek die gedaan is door onderzoekers aan de Ponce School of Medicine in Puerto Rico en die gepresenteerd is tijdens de jaarlijkse meeting van de American Association for Cancer Research.

"Het is niet een direct gevolg. Je neemt niet vandaag vitamines en het risico is op borstkanker is morgen afgenomen," gaf onderzoeker Jaime Matta aan. "Maar, we zagen wel gevolgen op de lange termijn met betrekking tot afname in borstkanker gevallen."

De onderzoekers deden een studie op 457 gezonde vrouwen en 268 vrouwen met borstkanker, alle vrouwen namen vitamines en minerale supplementen voor een periode van vijf jaar. De vrouwen vulden een enquête in over welke vitamines en mineralen ze namen, hoe vaak ze deze nemen en of ze ze nog steeds namen.

Ze namen vervolgens bloed af bij elke vrouw en namen de kracht van het DNA op om zichzelf te repareren van schaden.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL