'Vitamine E verlicht leveraandoening' |
|
|
Vitamine E is mogelijk een wapen in de strijd tegen problemen bij obesitas. De vitamine kan de symptomen van leververvetting als gevolg van overgewicht verlichten.
Dat stellen onderzoekers van de Case Western Reserve University, de Cleveland Clinic Foundation en Cornell University.
De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op de jaarlijkse bijeenkomst van de American Society for Biochemistry and Molecular Biology.
Ontdekking
De onderzoekers ontdekten het positieve effect van vitamine E per ongeluk.
Ze keken eigenlijk naar het effect van een vitamine E-tekort op het centrale zenuwstelsel bij muizen. Bij de muizen met een vitamine E-tekort bleek echter ook sprake van niet-alcoholische steatose hepatitis (NASH): een leveraandoening die veel voorkomt bij obese mensen als gevolg van een vetophopingen en ontstekingen in de lever.
|
|
Lees meer...
|
Vitamine D goed voor spieren |
|
|
Vitamine D is essentieel voor goedwerkende spieren. Het maakt de spieren efficiënt en geeft ze een energieboost. Dat stellen onderzoekers van de Newcastle University.
De spierfunctie verbetert dankzij een vitamine D-supplement, doordat de activiteit van de mitochondria - de energiecentrales van de cel - wordt vergroot. Zonlicht en vitamine D uit bijvoorbeeld vette vis en andere voedingsmiddelen, kunnen dit effect ook bewerkstelligen.
Met behulp van MRI-scans bestudeerde Akash Sinha samen met zijn collega's de spiermassa van 12 patiënten met een ernstig vitamine D-tekort voor en na een behandeling met vitamine D.
|
|
Lees meer...
|
|
Risico op sterfte 34 procent lager door gezonde leefstijl |
|
|
De aanbevelingen van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds op het gebied van voeding en leefstijl verlagen het risico op sterfte aan kanker, hart- en vaatziekten en ziekten van de ademhalingsorganen met 34 procent.
Dat blijkt uit een nieuw en grootschalig onderzoek onder bijna 380.000 mensen uit 9 Europese landen waaronder Nederland.
Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds formuleerde tien aanbevelingen op het gebied van voeding en leefstijl voor een lager risico op het krijgen van kanker.
?Minder sterft
Voor het onderzoek zijn er bijna 380.000 deelnemers uit 9 Europese landen meer dan 12 jaar lang gevolgd. De onderzoekers vergeleken de deelnemers die de aanbevelingen het nauwst volgden met de deelnemers die dat het minst deden. Uit deze vergelijking blijkt dat de eerste groep maar liefst 34 procent minder risico op sterfte aan verschillende ziekten had.
|
|
Lees meer...
|
"Bio-tomaten bevatten meer vitamine C dan conventionele tomaten" |
|
|
Braziliaanse onderzoekers hebben onderzocht of een biologische tomaat meer nutritionele voedingsverbindingen (zoals polyfenolen en vitamine C) bevat dankzij de biologische teeltomstandigheden. De biologisch geteelde tomaat bleek weliswaar achter te blijven in de groei, maar de concentraties aan titreerbare zuurtegraad, het gehalte oplosbare droge stof en vitamine C waren respectievelijk 29%, 57% en 55% hoger in het stadium van commerciële volwassenheid.
|
|
Lees meer...
|
|
Vitamine B11 verkleint kans autistisch kind |
|
|
Het slikken van foliumzuur in een vroeg stadium van de zwangerschap kan de kans op een autistisch kind verkleinen met 40 procent. De vrouw moet dit foliumzuur, ook wel vitamine B11 genoemd, dagelijks slikken en doet er goed aan hier voor de zwangerschap al mee te beginnen.
Dit blijkt uit een studie waarvoor de gegevens van meer dan 85.000 baby´s zijn geanalyseerd. Pel Surin van het Noorse Instituut voor Volksgezondheid zegt hierover: “We zagen een sterke afname in het risico op autisme bij kinderen van moeders die foliumzuur bijslikten tijdens en voor de zwangerschap”.
|
|
Lees meer...
|
Vitamine D-tekort mogelijke oorzaak griepepidemie |
|
|
De griepepidemie die vorige week in Nederland is uitgebroken, is mogelijk te wijten aan vitamine D-tekort. Er heerst in de wintermaanden een groot tekort aan deze vitamine door het gebrek aan zonlicht. Noorse wetenschappers deden onderzoek naar influenza-epidemieën, waarbij juist de aanwezigheid van Vitamine D het lichaam een doorslaggevende factor blijkt.
|
|
Lees meer...
|
|
|
|
|
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>
|
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |