Advertentie

lenkei-ad

Nieuwsbrief


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte.

Volg ons via

twitter

Ondersteun ons

U kunt ons ondersteunen in onze lobbyacties in de Europese Unie.

U kunt dit doen via PayPal / Credit Card, klik op deze knop:


of maak een donatie over op rekening 19.84.35.088 t.n.v. Stg. Recht op Gezondheid.

Vitamines gaan hersenkrimp tegen

E-mail

hersengroeiEen voedingspatroon rijk aan omega-3-vetzuren en vitamines kan het krimpen van de hersenen voorkomen. Fastfood, rijk aan transvetten, heeft juist het tegenovergestelde effect. Dat blijkt uit onderzoek van de University of Portland.

De onderzoekers bestudeerden ruim 100 mensen van gemiddeld 87 jaar. Alle deelnemers liepen weinig risico op geheugen- en denkproblemen. Met behulp van bloedtesten werd de aanwezigheid van de voedingsstoffen bepaald, daarnaast voerden de deelnemers diverse cognitieve testjes uit en maakten de onderzoekers een MRI-scan van hun hersenen.

Krimp
Mensen die veel omega-3-vetzuren en vitamines B, C, D en E binnenkrijgen hadden een relatief groter brein. Daarbij scoorden mensen met een gezond voedingspatroon rijk aan deze stoffen beter op geheugen- en denktestjes. Een dieet rijk aan transvetten leidde juist tot hersenkrimp en een lage score op de tests.

Voeding
"Het lijkt erop dat we door middel van ons voedingspatroon de hersenen kunnen laten stoppen met krimpen. Dat is heel goed nieuws.", aldus hoofdonderzoek Gene Bowman. Het krimpen van de hersenen gebeurt ook bij de ziekte van Alzheimer.

Omega-3-vetzuren en vitamine D vind je vooral in (vette) vis. Groente en fruit zijn een goede bron voor de vitamines B, C en E.

Bron.