In de pers

Het toenemend gebruik van psychofarmaca

E-mail

Met psychofarmaca bedoelen we geneesmiddelen die aangewezen zijn voor het behandelen van psychiatrische ziektebeelden. Meer concreet gaat het in deze tekst over antidepressiva, antipsychotica, stimulantia (geneesmiddelen tegen ADHD) en tranquillizers (slaapmiddelen, benzodiazepines). Andere psychofarmaca, zoals geneesmiddelen tegen de ziekte van Alzheimer, worden hier niet besproken.

Onze maatschappij geeft grote bedragen uit om goedkoop psychofarmaca ter beschikking te stellen aan grote groepen mensen. In 2008 bedroegen de kosten van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) voor de terugbetaling van antidepressiva 159.389.771€. Na de cholesterolverlagende middelen vormen antidepressiva daarmee de op een na grootste uitgavenpost. Op de zesde plaats in de rij van de geneesmiddelen waaraan de maatschappij het meest geld uitgeeft, komen de antipsychotica, met in 2008 een kost voor het RIZIV van 93.305.673€.

Lees meer...
 

De opmars van duurzame voeding

E-mail

Boeren en producenten van voedingsmiddelen krijgen steeds meer oog voor duurzaamheid. Met dank aan kritische consumenten en organisaties als Wakker Dier.
 
De verlossing voor de 'plofkip' is nabij. Wakker Dier, de belangenorganisatie voor dieren, heeft het slotoffensief ingezet dat Nederland voorgoed moet verlossen van het in zes weken van kuiken tot hapklare brok gefokte productiedier uit de bio-industrie. Unilever stopt vanaf volgend jaar geen plofkip meer in de Unox-kipknakworsten, op termijn worden ook de soepen, ragouts en noedels plofkipvrij, kondigde het bedrijf afgelopen weekeinde aan. Wakker Dier zit nu McDonald's, Struik en Olvarit achter de broek om hetzelfde te doen.

Lees meer...
 

Veel suiker in 'gezonde' drankjes

E-mail

drankjesConsumenten onderschatten hoeveel suiker er in zogenaamde gezonde drankjes zit.

Dat blijkt uit onderzoek van Glasgow University onder meer dan tweeduizend mensen, meldt de BBC.

De onderzoekers vroegen proefpersonen een schatting te geven van het aantal theelepels suiker in verschillende drankjes. De deelnemers bleken het suikergehalte van drankjes die gezond lijken te onderschatten, zoals bij puur appel- en sinaasappelsap, smoothies en een energiedrankje.

De proefpersonen dachten dat daar twee tot vier suikerklontjes minder in zaten dan eigenlijk het geval was. Bij een drankje op basis van granaatappel zaten ze er zelfs bijna achttien theelepels naast. Het suikergehalte van koolzuurhoudende frisdranken werd juist overschat.

Lees meer...
 

Artsen getuige van verzonnen resultaten

E-mail

Eén op de zeven artsen is er weleens getuige van geweest dat wetenschappelijke resultaten werden verzonnen.

Daarnaast heeft ongeveer een kwart meegemaakt dat een onderzoeker alleen resultaten gebruikte die hem of haar goed uitkwamen.

Dat blijkt uit een enquête onder achthonderd huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde, sociaal geneeskundigen en medisch specialisten, uitgevoerd door artsenblad Medisch Contact. De resultaten worden deze week gepubliceerd.

Lees meer...
 

Big Pharma besteedt jaarlijks meer dan € 40 miljoen per jaar aan het lobbyen in de EU, daarmee overrompelen ze NGO's die zich inzetten voor de volksgezondheid

E-mail

Nieuw onderzoek toont aan dat de farmaceutische industrie meer dan € 40 miljoen per jaar aan lobbyen besteed om de besluitvorming in de Europese Unie (EU) te beïnvloeden - waarvan bijna de helft wordt besteed door producenten van geneesmiddelen op de in-house lobbyisten.

Volgens deze bevindingen is het zo dat de maatschappelijke organisaties die actief zijn op de EU-medicijnen kwesties gezamenlijk € 3,4 miljoen per jaar lobbyen. Met het immense verschil tussen de welvaart van de publieke belangengroepen en de industriële lobby, wordt het nog moeilijker om het beleid speelveld nivelleren.

Lees meer...
 

Belang vitamine D niet erkend

E-mail

zonOngeveer de helft van de Nederlanders weten niet dat kinderen tot vier jaar en vrouwen boven de vijftig extra vitamine D nodig hebben.

Opvallend is dat toch driekwart van de Nederlanders voedingssupplementen slikt. Dat blijkt uit een enquête van GezondheidsNet.nl in samenwerking met het Vitamine Informatie Bureau. Aan het onderzoek namen bijna 2500 volwassenen deel.

Vitamine D

Niet eens de helft van de ondervraagden weet dat voor vrouwen boven de 50 jaar de aanbeveling geldt om een vitamine D-supplement te slikken. Dat kinderen tot 4 jaar extra vitamine D nodig hebben, weet bijna 40 procent niet en dat je als je sport extra vitamines nodig hebt is slechts bij 39 procent bekend. Gelukkig weten de meeste mensen wel dat vitaminen essentieel zijn voor de weerstand (80 procent) en dat hoe meer vitaminen, hoe beter niet op gaat (85 procent).

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL